Pages

Friday, July 5, 2013

Syarat-syarat GA yang Tidak Munasabah? Em


Bismillah.. :)

Alhamdulillah masih dipanjangkan umur untuk terus bernafas sehingga ke saat ini. Moga2 Allah izinkan kita semua menyambut Ramadhan dan beraya dengan penuh bekalan taqwa. Amiiiin =')


Okay, balik kepada tajuk. Apa yang saya maksudkan dengan tajuk? Apa itu give away? :)

Give away ialah suatu trend dalam dunia blogger yang mana kalau kita tepati syarat2 yang blogger tetapkan, ada kemungkinan kita akan dapat hadiah yang disediakan. Maksudnya kat sini, rukun GA ada 3: Blogger, syarat-syarat tertentu, hadiah. Tu dia. Saya siap bagi rukun habaq hang! Kalau diperhatikan, dah menjadi trend dalam dunia blogger untuk buat give away bagi melariskan blog mereka. Rasanya tak ada masalah dengan niat itu. Selagi tidak melanggar syariat (contoh guna ubat pelaris dll), itu tidak mengapa. Masih boleh diterima akal yang waras. So, apa masalah yang saya nak highlightkan?

Masalahnya kat sini ialah bila ada blogger meletakkan terlalu banyak syarat untuk join GA mereka. Setakat follow blog mereka, like fanpage mereka, follow twitter mereka (biasanya yang ni tak wajib), itu langsung tidak menjadi masalah (sekurang2nya bagi saya). Tapi yang menjadi masalahnya ialah bila blogger nak buat GA dengan hadiah yang agak grand, mungkin dengan bajet yang kurang atau mungkin memang mereka dah berpakat dengan geng blogger lain, menyebabkan syarat-syarat yang diletakkan menjadi terlalu rumit dan annoyed. Dengan bahasa mudahnya, INI YANG JADI MASALAHNYA!

Saya pernah jumpa GA yang disponsor, yang mana bila tengok syarat-syarat asasnya, saya terasa nak join. Tapi bila tengok syarat kembangannya terus rasa sangat ~~~~~~ . Macam saya cakap kat atas, setakat follow blog, like page blog, follow twitter its okay. Tapi bila kena follow blog sponsorSS (ada yang lebih 10!), like pageSS sponsorSS, buat entry khas, and kena back link kepada blog owner GA, itu rasanya agak kurang sopan lah bagi saya. Bagi saya, macam x best la bila kita follow blog orang secara terpaksa. Dan saya percaya, bila kita follow blog orang secara terpaksa, tendency untuk kita ambil manfaat daripada blog tu adalah kurang. Macam saya, dah umur 20++. Xkan nak follow blog budak sekolah menengah yang bila kita lawat blog dia, duk cerita masalah dengan crush dia yang sekolah menengah jugak. Yang macam alahai... (agaknya macam ni lah perasaan older people yang baca blog saya. haha) Bukan nak pinggirkan yang muda, tapi bagi saya, saya akan follow blog yang benefits me, yang kena dengan minat saya, yang bila saya rasa tepu dengan bacaan ilmiah, saya boleh release tension dengan baca blog dia. Boleh rujuk entry pertama saya yang ni untuk tahu antara tendency bacaan saya. .  We are what we eat, and we are what we read ;)

Mungkin ada yang akan fikir, ala, kalau x nak join, xyahla join. Duk diam-dia sudah. Saya akan jawab: Dah tu, ni blog saya xsuka baca duk diam-diam sudah. Haha Yup, memanglah itu hak mereka untuk buat GA macam mana yang mereka nak. Tapi bagi saya, sudilah kiranya kalian terima nasihat saya untuk memudahkan syarat GA kalian. Yang saya percaya, orang akan terasa lebih lembut hati untuk join dan lebih rela hati untuk follow. Adil bukan? ;)

Senyum :)
Ini sekadar pandangan saya yang mana mungkin ada salah silapnya. Mohon maaf bagi sesiapa yang terasa. Kita sama-sama tampung kekurangan okeyh? ;)

No comments:

Post a Comment