Pages

Monday, October 21, 2013

Tutorial #2: DIY Veil Part 2


Bismillah..

Okey. Ini sambungan entry DIY Veil Part 1. Saya ada cakap di entry lepas, saya tukar design veil kan. Dari idea asal letak lace sekeliling veil, kepada letak lace di bahagian hadapan sahaja. And, wat bentuk segi tiga di bahagian kepala, bagi nampak effect mewah kononnya. And untuk bahagian yang xde lace, saya jahit pearls sekelilingnya. Rujuk gambar di bawah :)

Warna dalam gambar agak berbeza dari warna sebenar


Nampak x bahagian kepala, lace macam agak tebal kan. Yang tu, saya susun border lace bertingkat2 dari 4-3-2-1 (dari bawah ke atas). Minta maaf sebab x snap gambar masa buat veil ni, tapi saya cari balik gambar rujukan saya dahulu. Saya paste yang tu je k ;)


Senang kan ;)

Yang part dari pipi ke bawah plak, jahit je border lace tu. Tak perlu be"layer" dah. Bila dah siap, jahit je pearls/beads/manik/batu atau apa2 hiasan yang terberkenan di hati. Macam saya, saya just jahit pearls off white dan purple asap (ada ke warna gitu. hoho). 


Bukan warna sebenar.


Nampak simple je kan? Tapi bila tengok real, sangat2 puas hati! :D Kat bahagian hujung segi tiga tu, saya lekatkan batu kecik2 apa tah nama dia. Yang kena iron tu. Tapi x snap gambar veil yang ada batu tu. Malas nak kuarkan kamera dah lepas tu. Hehe. Hiasan tu masih boleh ditambah sebenarnya. Bergantung pada kerajinan and bajet. Saya pon, kalau tetiba cuti mid sem nanti rasa bosan xde kerja nak buat, ada la tu kot nak tambah kt mana2. ^_^

Okey. Ini PENTING! Sebelum bentukkan segi tiga kat bahagian kepala tu, pastikan veil bentuk D tu dilipat 2 terlebih dahulu. Macam ni.


Ni gambar contoh je k

Bila dah lipat gini, tandakan betul2 kat mana centre dia. Sebabnya, teramatlah penting untuk bucu segi tiga tu ada betul2 kat tengah. Kalau x, bila dah siap nanti, kamu akan dapat veil dengan lace yang nampak senget! Saya bercakap dari pengalaman sebenarnya. Sebab saya pernah kena. Haha. Saya kan amatur. Bila saya nak susun lace tu bertingkat2, saya just susun ikut suka hati. Main agak2 je. Dalam kepala x terfikir langsung apa outcome dia. Huhhu. Lepas susun lace tu, saya jahit jelujur (xnak bagi lace gerak2) and then jahit. Bila dah siap jahit, acu kat kepala, ok fine. Bucu dia x berada di centre kepala and kalau tengok dari belakang, akan nampak bucu dia senget ke kiri. Ayoyo. 

So apa saya buat? Mula2 memang ingat nak biarkan je. And pujuk hati, xde orang perasan tu. Malas punya pasal la tu. Haha. And lagipun, bila saya dah put the best effort on the first trial and dah rasa jerih perih nak buat benda tu (nama pun amatur. Banyak benda kena explore lagi), saya jadi rasa berat hati untuk buka balik jahitan tu. Apatah lagi saya dah jenuh buka jahitan hasil design satu before tu. Huu

Tapi, demi cinta. Ku gagahkan jua diri. Buka balik jahitan. Fikirkan alternatif, and came out with the idea. Dan alhamdulillah. Ia berhasil. Puas hati bila bucu tu ada betul2 kat tengah kepala. Xla orang cakap dia ni parti berhaluan kiri tu. Tengok veil pon dah tahu. Haha.

Dalam proses nak buka jahitan tu, of course sudah tentulah akan ada a lil bit defect. Dia punya kain tertarik, and nampak x suci lagi di situ. Sob sob. Itu sebab saya tambah batu yang kena iron tu. Nak cover la katakan ^_^

Dan untuk bahagian belakang plak, 






Saya jahit pearls macam dalam gambar kat atas So, xde la nampak kosong je kan. Tipikal veil yang saya pernah tengok, part belakang dia kosong. Bagi saya, sangat cantik la bila kita boleh keluar dari norm tu. :) Ni semua pengaruh dari seorang blogger yang dia cakap, dia suka ada pearls tepi2 tu. Nampak comel kot katanya. So saya pon apply pada veil saya jugak. Thanks buat anda ( x ingat dah kat mana baca blog anda) sumber inspirasi saya ;)


So, ape beza design 1 dan 2? Yang mana lagi mudah nak dibuat?

Banyak bezanya. Anda pon boleh nampak kan. Cuma nak dihighlightkan kat sini, yang design kedua lagi senang nak dibuat, lagi jimat border lace (rasanya saya guna dalam 2 meter je utk design ni berbanding 4 meter utk design 1), lagi mudah nak dijahit (hanya perlu jahit lace di bahagian hadapan), lebih jimat masa n bagi saya, ianya lebih cantik <3

Kos untuk DIY veil saya?

1. Kain chiffon: RM9 semeter x 1.5 meter = RM13.50. (Beli di Jakel Jalan Tar)
2. Border lace : RM15.90 semeter (ada 2-sides per meter) x 2 meter = RM31.80. Tapi bila bayar, dia bagi diskaun, jadi RM30 je. And rasa guna 1 meter ja. Jadi kos border lace lebih kurang RM15 (Beli di Kedai Bunga Riben Jalan Tar)
3. Pearls          : ~RM9 (Beli di Kedai Bunga Riben Jalan Tar)
4. Jahit  tepi    : ~RM2.50 (Kedai Jahit Bulan Terang Kubang Kerian)

Total: RM40!

Kos sewa veil sahaja: Lebih kurang RM30 (material daripada net kot)
Kos beli di Facebook: RM150.

So, pilihan anda?

Fikir2kan, dan selamat membuat keputusan ;)

No comments:

Post a Comment