Pages

Monday, August 5, 2013

Tutorial #1: DIY Patch Lace Pada Baju

Bismillah.. :)

Alhamdulillah, hari ni dah masuk 27 Ramadhan 1434 H. Maksudnya lagi dua hari untuk kita bersama Ramadhan kali ini. Sayunya rasa.. =') Hari ni pun redup je kan. Kalaulah semalam Lailatul Qadr, beruntunglah bagi sesiapa yang berjaya mendapatkannya, bulan yang lebih baik daripada seribu bulan. =')


Berbalik pada tajuk, hari ni saya nak buat tutorial pertama saya. Tutorial yang tak seberapa saya kira. Hehe. Memandangkan baju raya adik-adik sangat plain, maka saya pun dengan rela hati nak tambahkan sedikit hiasan. Patch lace+pearl+bunga kecil. Jom layan tutorial bergambar. ;)

Ni baju adik bongsu. Masih kosong.

Okay. Mula-mula, sematkan jarum pada lace+kain untuk elakkan lace tu bergerak-gerak semasa dijahit. Nanti takde lah jahitan kita jadi senget je kan. Hehe

Bila kedudukan lace pun dah okey sesuai dengan kehendak kita, dah boleh start jahit. Saya jahit jelujur je ikut bentuk lace tu. Kalau ikutkan saya, jahit jelujur dari kanan ke kiri lebih kemas berbanding jahit kiri ke kanan. Mungkin sebab saya kekok, buatkan tekanan jadi kurang. So, takdelah kain tu tertarik masa menjahit. (Betul ke tak entah teori ni. Hahaha)

Bila dah siap patching, maka jom start "pearling" plak. Pearl hijau ni saiz 3 mm, saya beli di Kedai Bunga Riben Jalan Tar. Sebelum tabur banyak-banyak pearl, saya letak dulu penanda aras sebab tak nak bagi kedudukan taburan pearl tu tak sama tinggi. Nanti tak cantik la. Hu. Dan untuk makluman, saya tak guna washable pen untuk tanda tempat nak letak pearl. Sebabnya saya takde pen tu, dan saya masih amatur untuk tabur tanpa review dulu cantik ke tidak.  So, thats why la saya gam kan dulu pearl before jahit. Kalau saya tengok taburannya kurang cantik, senang nak cabut. Saya guna gam Uhu.

Lekatkan gam Uhu dulu. Pastikan bila dah siap gam semua, tangan kita bebas daripada kesan gam. Sebab takut tak rata wudhu' nanti ;)
(Kalau ikutkan situasi sebenar, saya pegang pearl tu guna tangan kiri. Tapi kalau tak nanti, cane nak amek gambar kan? So, terpaksa berlakon sket. Kekekeke)


Dah siap gamkan pearl hijau. Jom proceed dengan pearl gold plak :)

Rupa bila dah tambahkan pearl gold. :) Saiz pearl gold kalau tak silap 2 mm. Pun dibeli di Kedai Bunga Riben Jalan Tar.

Peal hijau+gold+pink muda =)
(Semua pearl ni masih belum dijahit, hanya dilekatkan dengan gam Uhu sahaja)

Kalau tak silap, ni bahagian kaki baju adik umur 9 tahun.
(Baju 2 orang adik ni sama spesies)
Bila dah rasa puas hati dengan taburan pearl tadi, jahitlah pearl tu. Walaupun gam Uhu pun dah boleh lekatkan pearl pada baju, tapi rasanya lepas basuh nanti mesti banyak yang jatuh. Huhu


 Sekarang, jom proceed ke bahagian leher baju pula :)

Masih kosong.

Susunkan bunga dahulu, bagi centre dan cantik terletak :)

Dah okay kan? So, .....

Macam tadi juga, gamkan bunga tu dulu supaya masa baju ni diangkat nanti, bunga2 tu tak jatuh.

Tadaaaaa! Dah siap letak bunga+pearl kat bahagian leher. ;)


So, hasilnya??
.
.
.
.
.


Yang ni dah siap sepenuhnya. Yeay!

Perbandingan baju adik bongsu yang masih kosong dan baju adik 9 tahun yang dah siap berjahit. Makin cantik ke, makin pelik? Hahaha.



Sekarang tinggal siapkan baju adik bongsu. Pearl dan bunga dah siap digamkan, cuma tinggal jahit je bagi  kuatkan lagi tautan pearl tu. Tautan gittew!.

Akhir kalam, menjelang Aidilfitri yang bakal tiba, saya nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, mohon maaf zahir dan batin pada semua. Taqabbalallahu minna wa minkum taqabbal Ya Kariim =')

Selamat kembali pada fitrah!

Update: Gambar baju yang dipakai oleh adik bongsu (gambar kurang jelas)


No comments:

Post a Comment